تاریخچه ساز ترمین
نوشته شده توسط : پریسااکبری

 

صداهاییی که توسط نوازندگان و غیر موسیقیدانان به طور یکسان، به عنوان یکی از  عجیب ترین سازهای با صدای خزنده (کلت کلاسیک) برای بشر شناخته می شود. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به بررسی تاریخچه ترمین بپردازیم همچنین میتوانید با پیوستن به ما و دانلود پرطرفدارترین آهنگ های شب یلدا ، موسیقی را به گونه ای متفاوت تجربه کنید...

حتی قبل از ظهور فناوری مدرن ایجاد شده است. به صدایی فکر کنید که هنگام تماشای فیلم می شنوید و ناگهان یک موجود بیگانه در بشقاب پرنده ظاهر می شود.

یا زمانی که یک شخصیت دیوانه در شرف از دست دادن آن است. خوب، همه اینها به لطف فرکانس های نگران کننده ترمینز و تایم بی نظیر است. داستان های علمی تخیلی، فیلم های ترسناک و البته موسیقی بدون آن هرگز مثل قبل نمی شدند. اکنون، قبل از اینکه به جنبه های دیوانه کننده و مدرن تر جادوی ترمین بپردازیم، اجازه دهید ابتدا به تاریخچه آن بپردازیم…

تاریخچه ترمینز

 ترمین در اصل در سال 1920 توسط فیزیکدان روسی لئون ترمین ساخته شد. ترمین روی یک کنتور گاز کار می کرد که قرار بود چگالی گازها را اندازه گیری کند. وقتی دستش را به آرامی به متر نزدیک کرد، صدای عجیبی شنید. وقتی دستش را عقب کشید و آن را به بدنش نزدیک کرد و از دستگاه دورتر کرد، متوجه شد که صدا کندتر شده است. ترمین که مجذوب کشف خود شده بود، در عرض چند دقیقه شروع به  تولید ملودی با حرکت استراتژیک دست کرد. از آنجا، او بر اساس کشف خود یک آلت موسیقی (آزاد) اختراع کرد.

 ترمین در سال 1922 برای ولادیمیر لنین رهبر شوروی اجرا کرد. سال بعد او شروع به تور در سراسر اروپا کرد، جایی که آتش گرفت. او در سال 1928 این پدیده صیقلی را به آمریکا آورد.

 افراد کنجکاو از همه اقشار در کنسرت هایی که در سالن های اصلی مانند کارنگی هال اجرا می شد شرکت می کردند. به علاوه، خانه اپرای متروپولیتن، جایی که او برای اولین بار به صورت عمومی اجرا کرد (1928).

 حداقل می توان گفت منتقدان فوراً مجذوب و مبهوت شدند. که قبلاً چنین چیزی را نشنیده بودم، تقریباً جادویی به نظر می رسید. به نظر می رسید که او موسیقی را درست از هوا بیرون می آورد. 

 اولین باری را تصور کنید که یک ساز «دنیوی دیگر» با منشأ ناشناخته را شنیدید که کاملاً ذهن شما را منفجر کرد. 

با این حال، چیزی که مردم نمی‌دانستند این بود که لئون ترمین واقعاً چه کسی بود (یا باید بگویم چه کسی بود).باور کنید یا نه، او در واقع یک جاسوس KGB بود که با یک مأموریت به ایالات متحده فرستاده شد.

 آن مأموریت جاسوسی صنعتی بود. بنابراین او به RCA (یک تولید کننده پیشرفته لوازم الکترونیکی در آن زمان) بازگشت تا محصول شگفت انگیز خود را به تولید انبوه برساند.

 یکی از بزرگترین عوامل موثر در نابودی آن، نحوه تبلیغ RCA برای محصول بود. آنها ادعا می کردند که ترمین برای نواختن آسان است و هر کسی که می تواند یک آهنگ را حمل کند می تواند به آن مسلط شود بدون مشکل. هر کسی که دست خود را در مقابل آنتن ترمین تکان دهد می تواند صداها را تولید و تغییر دهد. با این حال، تعداد بسیار کمی از مردم می توانند آن را با هر نوع بیانی بازی کنند. چه رسد به داشتن دقت و دقت برای تسلط بر آن. موزیکالیتی که نیاز دارد به همین دلیل است که امروزه یکی از پیچیده ترین سازها برای نواختن هنرمندان باقی مانده است.

 RCA پس از تولید تنها 500 ابزار، تولید را متوقف کرد.از این 500، تنها 136 ترمین RCA ثبت شد که زنده مانده بودند.

 به همین دلیل است که، اگرچه ترمین RCA یک شکست تجاری بود، هنوز هم توسط بسیاری به عنوان جام مقدس ترمین ها در نظر گرفته می شود.

 در سال 1930 برای اولین بار در فیلم روسی Odna که توسط آهنگساز مشهور (نئوکلاسیک) دیمیتری شوستاکوویچ ساخته شد، نمایش داده شد.

 از آن زمان تا کنون در 100 فیلم به نمایش درآمده است. ترمین فوراً به‌عنوان صدای وهم‌آور، اثیری و ترسناک لبه صندلی شما که رویاهای علمی تخیلی از آن ساخته شده است، قابل تشخیص است.

در سال 1938 هنگامی که ترمین به کشور خود بازگشت، رژیم کمونیستی او را طرد کرد و به اردوگاه کاری شوروی فرستاد.

او مجبور شد نرم افزارهای جاسوسی (از جمله ابزارهای شنود) و شنود ابداع کند.

در طول دهه‌های بعد، اثر ترمین دارای یک پایگاه هواداران اختصاصی بود که برخی می‌گویند «فرقه»، و تقریباً ۲۰۰ دلار برای هر ساز فروخته می‌شد.

 در دهه‌های 1930 و 40، کلارا راکمور (بهترین هنرپیشه ترمین) با تکنیک منحصر به فرد خود این ساز را مورد احترام قرار داد.

اندکی بعد، دستگاه ترمین توجه  دکتر را به خود جلب کرد. رابرت موگ ، خالق سینت سایزر Moog).

 او در واقع آنقدر الهام گرفته بود که در 14 سالگی با کپی کردن نقاشی های اسمیتسونیان، ترمین خود را مهندسی کرد.

 او زمانی که اولین سینت مدرن تجاری را در سال 1964 عرضه کرد ، منظره موسیقی (یا باید بگوییم، منظره صوتی ) را برای همیشه تغییر داد.

 ترمین بزرگترین، چاق ترین و مهم ترین سنگ بنای کل رسانه موسیقی الکترونیک است. همه چیز از اینجا شروع شد.» - رابرت موگ.

موگ حتی ترمین صد ساله کلارووکس را برای صدمین سالگرد اولین ترمین ایجاد کرد که به درستی از نام خود ویرتوزای اصلی ترمین نامگذاری شد.

این یک عملکرد نخبه ترمین است که چندین دهه تخصص را ادغام می کند. تولید یک ساز یکبار در زندگی

ترمین کاملاً آنالوگ است، از جمله افکت‌ها، و به شما امکان می‌دهد بین یک نوسان ساز آنالوگ و یک ژنراتور قابل موج همه کاره سوئیچ کنید. 

امروزه ترمین هنوز هم پیروان بسیار اختصاصی دارد و در تمام ژانرهای موسیقی وجود دارد.

همه چیز از کنسرتوهای سمفونیک گرفته تا پاپ و هیپ هاپ . رای سازهایی که در اصل شکست خورد، مطمئناً در فیلم و موسیقی به طور یکسان اثر خود را گذاشت.

در نگاه اول، ترمین برای نواختن آسان به نظر می رسد، زیرا هیچ نت یا آکورد قابل مشاهده ای وجود ندارد . با این حال، (هنوز) به عنوان یکی از پیچیده ترین سازها در نظر گرفته می شود.




:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: