گام در موسیقی چیست
نوشته شده توسط : پریسااکبری

یک تعریف ساده برای گام موسیقی این است که نت های هر گام موسیقی را می توان به عنوان الفبای یک زبان دانست. دقیقا مانند انواع زبان ها که الفبا و حروف مختلفی دارند، هر گام موسیقی، نت ها و حروف مختلفی را شامل می شود. یا ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به بررسی گام موسیقی بپردازیمم همچنین میتوانید با پیوستن به ما از گلچین آهنگ های بیس دار عربی لذت ببرید

در موسیقی، گام ها انواع مختلفی دارند. برای مثال گام های ماژور و مینور در موسیقی رایج ترین نوع آن هستند. کارمان را با اصلی ترین گام، که آن را به عنوان گام ماژور می شناسیم، شروع می کنیم.

گام های ماژور

اولین قدم برای ساختن گام ماژور این است که 7 حرف اول حروف الفبای انگلیسی که از حرف A آغاز می شود را به شکل (A B C D E F G) بنویسیم. بیایید به اولین گام ماژور که با نت C آغاز می شود، نگاهی بیاندازیم. برای این کار، تنها کاری که باید انجام بدهید این است که دوباره حروف را به همان ترتیب که گفته شد بنویسید اما این بار این کار را با نت C آغاز کنید (C D E F G A B).

C:\Users\123\Downloads\21-01-21-12-21-53-887_deco.jpg

اگر تا به حال پیانو زده اید احتمالا متوجه شده اید که کلیدهای سفید همان نت ها هستند. بنابراین اگر همه کلیدهای سفید را از C تا B بزنید، گام ماژور را می شنوید. این کار یک روش عالی برای نواختن اولین گام از میان گام های متعدد موسیقی، روی پیانو است.

پس این اولین گام ماژور برای ما بود. همانطور که از نوت C آغاز کردیم، از آن به عنوان گام C ماژور یاد می کنیم. نتی که در ابتدای گام موسیقی از آن استفاده می کنیم معمولا اسم گام های موسیقی را تعیین می کند. در این حالت این گام، گام ماژوری بود که با حرف C آغاز شد. بنابراین آن را گام C ماژور می نامند.

حالا شما فرض کنید اگر من همین گام را با حرف دیگری، مثلا G، آغاز می کردم چطور می شد؟ آیا با این کار، این گام به گام G ماژور تبدیل می شد؟ عالی بود – اما به همین سادگی هم نیست. با این حال در مسیر درستی هستید.

نحوه اجرای هر گام ماژور:

حالا ما متوجه شدیم که گام C ماژور 7 نوت دارد که با حرف C آغاز و با حرف B تمام می شود. بیایید جلوتر برویم و نحوه ی اجرای گام ماژور را یاد بگیریم.

گام های ماژور از لحاظ فضایی که بین نت ها وجود دارد، از الگوی زیر پیروی می کنند:

پرده، پرده، نیم پرده، پرده، پرده، پرده، نیم پرده

C:\Users\123\Downloads\21-01-21-12-25-54-770_deco.jpg

یک پرده، یک فاصله است که در پیانو این فاصله به معنی زدن 2 کلید (شامل کلیدهای سیاه) یا <<نیم پرده>> است. بنابراین مثالی که می توان برای یک پرده به آن اشاره کرد، حرکت از C به D است، چراکه یک بار به سمت C# می رویم و سپس دوباره به D بر می گردیم.

نیم پرده، نیم فاصله است که در پیانو به معنی زدن یک کلید (شامل کلید سیاه) است. مثال نیم پرده، حرکت از C به C# است چراکه در این حرکت به سادگی در یک کلید، از دکمه سفید به دکمه سیاه می رویم.

اگر به گام C ماژور نگاه کنیم، با استفاده از الگوی زیر و تجسم آن روی دکمه های پیانو، می بینید که این مراحل را دنبال می کند:

C  (W) D (W) E  (H) (W) G (W) A  (W)  B (H) C

W= پرده H= نیم پرده

همچنین فراموش نکنید که برخی از کلیدها شامل بمل (b) و دیز (#) هستند. روی پیانو دکمه های سیاهی وجود دارد که اگر در سمت چپ نت باشند، بمل نام دارند. اما اگر در سمت راست نت باشند، آنها را دیز می نامیم. بنابراین اگر بخواهید گام Bb ماژور را اجرا کنید، هنوز همان الگو اعمال می شود.

Bb (W) C (W) D (H) Eb (W) F (W) G (W) (H) Bb

یک روش جایگزین: اجرای گام های ماژور

اگر هنوز هم خوب در ذهنتان جا نیوفتاده است، وحشت نکنید. از سوی دیگر روشی وجود دارد که با نام سیستم <<عدد>> شناخته شده است. در اینجا مراحل ساده آن ذکر شده است:

  1. به هر یک از نت های گام، یک عدد اختصاص بدهید. بیایید کار را با نت C ماژور آغاز کنیم (مثال C=1 ، D=2 و همینطور ادامه می دهیم).
  2. بار دیگر گام را، این بار با نت پنجم، آغاز کنید که در اینجا همان حرف G است. در اینجا ترتیب به این شکل است: G A B C D E F. اینگونه گام ماژور G را اجرا می کنیم.
  3. حالا اعداد را به این گام ها هم اختصاص می دهیم (G=1 ، A=2 و همینطور ادامه می دهیم).
  4. نت هفتم (در اینجا F) را در اینجا دیز در نظر می گیریم. پس گام G ماژور به این شکل خواهد بود: G A B C D E F#.

شما می توانید این مراحل را برای اجرای هر گام ماژوری دنبال کنید! اگر قبلا در مورد دایره پنجم ها اطلاعاتی را یاد گرفته اید، احتمالا متوجه می شوید که این هم دقیقا به همان روش اجرا می شود. اما اگر هنوز آن را بلد نیستید، حتما راهنمای دایره پنجم ما را بررسی کنید. زیرا این کار ممکن است به شما کمک کند تا تکنیک عددی را به کمک روش بصری بهتر یاد بگیرید.




:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: